Bár a fórumokon késhegyre menő vita folyt-folyik az idők kezdete óta a nyugati és orosz típusok képzeletbeli összecsapásainak esélyeseiről, mint egyszerű pornórajongók, mi inkább esztétikai irányból közelítenénk a toplistákhoz. A lentebbi felsrolásunk több, éles légi harchelyzetbe eddig még nem került típust is tartalmaz.

5. Mikojan-Gurevics MiG-29 (NATO-kód: Fulcrum)

Az öt legszebb orosz katonai repülőgépS

A Gripen által váltott, kiemelkedően jól manőverező MiG-29-est azt hiszem senkinek nem kell megmutatni. Az oroszoknál 1983-ban rendszerbe lépett, F-15-ös és F-16-os típusok ellen, a nagyobb és nehezebb Szu-27-tel párhuzamosan tervezett Fulcrum egy légifölény vadászgép, melyet alkalmassá tették arra, hogy ha szükséges, korlátozottan földi célokat is támadhasson.

Kifejezetten jó svádájú gép, manőverezőképessége kiváló. Még az amerikaiak is szereztek belőle párat (úgy félezer levegő-levegő rakétával egyetemben) a moldávoktól, persze óriási humanitárius segélyekért cserébe. A gépeket elvileg az iráni kezekbe jutást megakadályozandó vették át, de ha már megvoltak, használták őket kiképzési célokra is. Érdekesség egyébként, hogy a szerződést aláíró moldáv védelmi minisztert később perbe fogták az államkassza megkárosításáért, ugyanis az irániak majdnem százmillió dollárt ajánlottak, ő mégis a 40 milliós amerikai ajánlatot fogadta el. Öt évet tapott, leüli a vétén (végül 2009-ben felmentették, jelenleg perli perbe fogóit).

4. Szuhoj Szu-17/22 (NATO-kód: Fitter)

Az öt legszebb orosz katonai repülőgépS

A Honvédségben is szolgált, nevetségesen korán nyugalmazott csapásmérő-vadászbombázó típus. A Szu-7 bázisán kifejlesztett repülőnek mi a Szu-22-esnek keresztelt exportverzióját rendszeresítettük, 12 darab Szu-22M3-at és 3 darab kétüléses Szu-22UM3-at.

Szárnyai változtatható nyilazásúak, orra jellegzetességét a Mach-kúppal szabályozható keresztmetszetű légbeömlők és az ún. pompázsgátló redőnyök adják. Bár vannak, akik sokkal szebbnek tartják a MiG-21-est, az én szívem mégis sokat megélt Fitter felé húz.

A hazai Fitterek különlegessége, hogy az egyébként használt Ljulka AL-21-es gázturbinás sugárhajtóművek helyett a MiG-23 Tumanszkij R–35–300-asával szerelték, hogy az itthon szintén viszonylag kis számban rendszeresített 23-asokkal alkatrész-átfedések révén könnyebb legyen a fenntartás.

3. Tupoljev Tu-160 (NATO-kód: Blackjack)

Az öt legszebb orosz katonai repülőgépS

A leginkább egy civil szuperszonikus utasszállítónak kinéző Tu-160 stratégiai nehézbombázó a legszebb ilyen szerepkörű gép az amerikai B-1 Lancer mellett, aminek hatására kezdték meg az oroszok a fejlesztését a 80-as évek elején. A sokat mondó Belij Lebegy, azaz Fehér Hattyú becenévre hallgató bombázót a Tu-144-essel már tapasztalatokat szerző Tupoljev-tervezőiroda hozta létre. A prototípusokkal együtt összesen 36 példány készült belőle.

A hajókhoz hasonlóan a Blackjackeket is példányonként külön nevekkel illették, ami a gép oldalára van festve (képünkön a Valentyin Bliznyuk látható). Többségükben orosz mitológiai alakok, repülőlegendák neveit viselik: Ilja Muromec mitológiai hős, Alekszandr Golovanov és Alekszandr Novikov légimarsallok, Vaszilij Resetnyikov, Vaszilij Szenkó, Mihail Gromov pilótalegendák voltak a névadók. Jelenleg is üzemképes példányai a szaratovi Engelsz légibázison állomásoznak a stratégiai bombázóflotta másik fontos típusával, a Tu-95-össel békességben.

2. Mikojan-Gurevics MiG-31 (NATO-kód: Foxhound)

Az öt legszebb orosz katonai repülőgépS

Bár a két hajtóműves nehéz elfogóvadász nem az a klasszikus szépség, hatalmas szögletes vállaival, előrenyúló szárnyaival, csinos pilótafülke-kialakításával igen megnyerő, maszkulin jószág. A maga korában Zaszlon típusú rádiólokátora a legmodernebb szovjet technológiát képviselte - egy időben akár négy rakétát is képes volt célra vezetni. Csak Oroszország és Kazahsztán légiereje repüli, pár száz példányt gyártottak belőle. Friss hír, hogy Vlagyivosztok mellett sikerült az oroszoknak földhöz csapni egyet, a személyzet hála istennek sikeresen katapultált.

Készült belőle két példányban műholdromboló variáns is, ami extra szárnyacskák és a gépágyú nélkülözésével vált volna stabilizálhatóvá extrém magasságokban. A magasra rúgó költségek miatt a fejlesztési programot végül lezárták.

1. Szuhoj Szu-34 (NATO-kód: Fullback)

Az öt legszebb orosz katonai repülőgépS

Talán elfogultság nélkül állíthatom, hogy a Szu-24 Fencerek váltótípusának szánt Fullback kecses, ívelt kialakításával, széles pilótafülkéjével a jelenleg használt legszebb vadászgép, nemcsak az oroszoknál, de világszinten is. A kétüléses nehéz vadászbombázót a 90-es évek végére fejlesztették ki a Szu-27 Flankerből, elsősorban mélységi csapásmérésre.

Különlegessége, hogy a személyzet két tagja egymás mellett ül illetve, hogy a gépbe alulról, az orrfutómű aknáján keresztül kell beszállni. Fejlesztése már nagyon korán elkezdődött, először már 1990-ben felszállhatott, azonban a Szovjetunió szétesése utáni pénzhiány ezt a fejlesztési programot is igencsak megnyújtotta. Lassú ütemű sorozatgyártása 2006-ban kezdődött meg, rendszeresítése folyamatban van.

Nem értesz egyet velünk? Írd meg a sajátodat a kommentek között.