Jó-jó, de miért hiányzott a bejrúti magyar légikatasztrófa a listáról?

Sokan reklamáltátok a magyar tragédia hiányát, de szándékosan nem írtam bele, mert nem tisztázott a dolog a mai napig sem és nem akartam még nagyobb katyvaszt. Mindenesetre - mint a mostanival némileg rokonítható eset - mindenképpen említést érdemel.

1975. szeptember 30-án a Malév MA-240-es járata, egy Tupoljev Tu-154B2-es a Földközi-tengerbe zuhant Libanon partjaitól nem messze. A menetrend szerinti Budapest-Bejrút vonalon repülő gépen utazó 50 utas és a tízfős személyzet meghalt. Túlélő nem volt.

Amiket nem árt tudni a háttérről:
1. Javában dúlt a libanoni polgárháború, konfliktusos övezetek környékén repülni pedig - ahogy a mostani példa is mutatja - nem egy életbiztosítás.
2. A szovjetek és velük az egész béketábor (így mi is) a zsidó állammal szembe helyezkedtek a geopolitikai sakktáblán. A Palesztin Felszabadítási Szervezet kiváló kapcsolatokkal rendelkezik a keleti blokk országaiban.
3. Egyesek azt is pedzegették, hogy a szovjetekhez hasonlóan mi is hadianyaggal támogatjuk a palesztinokat, sőt a gép is szállított ezt-azt az akkoriban egyébként még jelentősnek számító hazai hadiipar termékei közül.
4. Alig pár nappal a katasztrófa előtt Jasszer Arafatot leszámítva szinte az összes magasrangú PFSZ vezető Budapesten volt a helyi képviseletük megnyitási ceremóniáján.
5. Bár a gép ezen altípusa 160-180 főt is megközelítő utaslétszámot tud szállítani, a Tupoljeven ezúttal csak 50 utas volt, ennek ellenére több tanú elmondása szerint napokkal korábban sem lehetett már jegyet váltani a járatra. Az indulást többször elhalasztották, ráadásul visszaemlékezések szerint az amúgy is meglehetősen félreeső helyen várakozó gép körül egy időre megszűnt a kivilágítás, ami további konteóknak, találgatásoknak szolgáltatott alapot.

A gép mintegy hatórás késéssel, 23 óra előtt pár perccel kapott felszállási engedélyt és meg is kezdte az utat Bejrútba. A fedélzeten a magyar személyzet, egy magyar, tizenhat egyéb nemzetiségű és 33 libanoni utas foglalt helyet. A HA-LCI lajstromjelű gép majdnem egész útja zavartalanul telt, mígnem hajnali három előtt egy kevéssel meg nem szűnt a rádiókapcsolat. A Tupoljev ekkora pár kilométerre volt Bejrúttól, és a part menti, viszonylag sekély vizek fölött repült. A körülmények nagyon zavarosak a mai napig, többféle teória, verzió kering, ezek sokszor egymásnak is ellentmondanak.

Amit tudunk:
1. A fekete doboz nem lett meg, értékelhető információt a fedélzeti rendszerekből nem sikerült kinyerni. Az tüstént felállított többnemzeti vizsgálóbizottság semmilyen jelentést nem hozott nyilvánosságra. Az utaslista és a fuvarlevelek nyomtalanul eltűntek.
2. A gépen valószínűleg robbanás történt.
3. A Brit Királyi Haditengerészet felajánlja, hogy nem túl mély vízből segít felhozni a roncsot - ezt a magyar kormány nem hajlandó elfogadni.

Amit tudni vélnek egyesek:
1. A gép azért szállított ilyen kevés embert, mert a konfigurálható utastérben az ülések helyére Videoton feliratú dobozok kerültek, amik közelébe nem engedték az egyszerű reptéri halandók sem. A sötétséget használták ki a felpakolásra és ez az oka a félreeső várakozási helynek is.
2. A késéseket a megnyitóról hazafele tartó palesztin küldöttség okozta. A gépre végül nem szállt fel egy palesztin sem.
3. A 33 libanoni, de legalább egy részük itthon kiképzést kapott harcosbrigád tagjai, akik valami disznóságra készültek a frissen megszerzett tudásukkal.

A kommentelőknek jó estét, jó konteózást kívánnék így előre is.

A képet az AIRPortalról nyúltuk. A poszthoz többek között a Konteóblog vonatkozó cikkét is felhasználtuk. Amennyiben ennél kimerítőbben érdekelnek a körülmények és a lehetséges magyarázatok, ott a helyed.