Sajnos sok, az ukrajnai katasztrófához hasonló eset történt már meg, most kilencet szedtünk össze a legjelentősebbek közül, mintegy mementóként.

1. Libyan Arab Airlines 114-es járat - Sínai-félsziget (1973. február 21.)

A Tripoliból Bengázi érintésével Kairóba tartó 727-es a rossz időjárási körülmények és műszaki hiba miatt elnavigálta magát és izraeli légtérbe repült a Sínai-félsziget fölött. Az IAF két F-4 Phantomja elfogta, majd - miután a Líbia és Izrael közötti fagyos diplomáciai viszony miatt a pilóta megtagadta az együttműködést - lelőtték. A 113 utasból csak öten élték túl a balesetet, közöttük a másodpilóta. A dolog pikantériája, hogy a flótás beszámolója a fenti sztorival egyezett meg, míg a hivatalos líbiai álláspont szerint figyelmeztetés nélkül nyitottak tüzet az izraeliek.

2. Korean Airlines 902-es járat - Murmanszk (1978. április 20.)

Jóval gyakoribbak az utasszállító-lelövések, mint gondolnád

1978. április 20-án a civil gép belépett a szovjet légtérbe és nem válaszolt se a földi irányítás, se a rá felemelt Szu-15 elfogók rádióhívásaira. Az amerikai kémgépnek vélt 707-es ellen felküldött Alekszander Boszov százados jelentette, a gép farkán ázsiai feliratot lát. A parancsnoka ennek ellenére a gép elpusztítására adott parancsot. A 109 utasból ketten életüket vesztették, a gép pedig kényszerleszállást hajtott végre a Korpijärvi-tó jegére. Az utasokat pár nap elteltével kiadták Koreának, a Szovjetunió pedig 100 ezer dolláros összeget számlázott ki, a "foglyok" ellátási költségeire hivatkozva.

3. Air Rhodesia 825-ös járat - Karoi, Rodézia (1978. szeptember 3.)

A Victoria Fallsból Salisburybe repülő, Hunyani nevű Vickers Viscount gépet a ZIPRA fegyveresei lőtték ki egy vállról indítható, szovjet Sztrela-2 föld-levegő rakétával. A kényszerleszállás meglehetősen rázós volt, az 56 utasból 38-an belehaltak a becsapódásba, a maradék 18-ból tizet a helyszínre érkező gerillák lőttek agyon, a többieknek sikerült elbújniuk.

4. Air Rhodesia 827-es járat - Vuti, Rodézia (1979. február 12.)

Jóval gyakoribbak az utasszállító-lelövések, mint gondolnád

Az előző esethez majdnem megszólalásig hasonlító incidensben egy újabb Viscountot, a Karibából Salisburybe repülő Umniatit lőtték le - szintén egy Sztrelával. A kényszerleszállást a fedélzeten tartózkodó 59 emberből senki sem élte túl.

5. Aerolinee Itavia 870-es járat - Tirrén-tenger (1980. június 27.)

Az olasz légitársaság McDonnell Douglas DC-9-ese Ustica mellett, este nyolc órakor több ezer méteres magasságban felrobbant, majd a Tirrén-tengerbe zuhant félúton Bologna és Palermo között. Az eset kapcsán több verzió is szárnyra kapott, a legvalószínűbb szcenárió szerint a légtérben egymással légiharcba bonyolódó líbai és NATO vadászok közötti harc során találta el egy francia gépről eredetileg egy líbiai MiG-23-asra indított rakéta. Bizonyos források szerint a radaron látható volt, hogy a líbiai gépek az észlelést elkerülendő szándékosan közel repültek az utasszálítóhoz. Három olasz F-104-es, egy amerikai A-7 Corsair II és a francia gép üldözte őket.

A sztori azután vált a konteósok egyik nagy kedvencévé, hogy elkezdtek meghalogatni azok a tisztek, akiknek közük volt az esethez, feltűnően sokszor rejtélyes körülmények között. További érdekesség, hogy három héttel az eset után egy MiG-23-as zuhant le Calabriában. Az olasz újságok tudni vélték, hogy ekkor csak megtalálták a roncsot, fedélzetén egy oszladozó hullával, és a gép nagyjából a 870-es katasztrófája idején zuhanhatott le.

6. Korean Airlines 007-es járat - Szahalin-szigetek (1983. szeptember 1.)

A KAL menetrend szerinti járata New York Cityből Szöulba tartott, Anchorage érintésével. A gép valószínűleg a navigációs rendszer hibája miatt szovjet légtérbe repült és a Vojszka PVO (honi légvédelem) ráemelt készültségi Szu-15-ös elfogója lelőtte a gépet nem messze a Szahalin-szigetektől a Japán-tengeren.

Mind a 240 utas és a teljes legénység, összesen 269 fő veszett oda. A gép veszte az lett, hogy éppen egy amerikai felderítő művelet idején volt rossz helyen, ráadásul a szupertitkos kamcsatkai állások fölött is elrepült. A Politbüro eleinte váltig tagadta a felelősségét, majd mikor már nem nagyon volt mit tagadni, kémgépnek nevezte a civil utasszálítót, a berepülést pedig háborús provokációnak. A szovjetek által eltüntetett bizonyítékokat az ICAO-nak csak 8 évvel a Szovjetunió összeomlása után adták át.

7. Iranian Airlines 655-ös járat - Hormuzi-szoros (1988. július 3.)

Egy Teheránból Dubajba tartó iráni Airbus fedélzetén 290 ember (66 gyerek és 16 fő legénység) vesztette életét, amikor a Perzsa-öböl felett repülve a US Vincennes nevű, Cleveland-osztályú rakétás cirkáló fedélzetéről indított SM-2MR föld-levegő rakéta elpusztította a gépet. A helyzetet súlyosbította, hogy a Vincennes iráni felségvizeken hajózott, a 655-ös pedig iráni légtérben repült.

A katasztrófát megelőzően iráni csónakokról figyelmeztető lövést adtak le a hajó egyik helikopterére, így a hangulat kellően feszült volt. A hajó IFF (barát-ellenség felismerő) rendszereinek kezelője elnézte a monitort, és tévesen F-14-esnek azonosította a gépet, amit csak két ország rendszeresített akkoriban, Irán és az USA.

Az eset hatalmas felháborodást kavart és bár az amerikaiak kárpótlást fizettek minden egyes iráni áldozatért, az USA hivatalosan soha nem ismerte be felelősségét és bocsánatot sem kért az eset kapcsán.

8. Transair Georgia-incidensek - Szuhumi (1993 szeptember 22-23-24.)

Jóval gyakoribbak az utasszállító-lelövések, mint gondolnád

A grúz-abház háború utolsó napjaiban három egymást követő nap három Tupoljev utasszállítót lőttek le vagy szét az abház lázadók. 21-én a Szocsiból érkező Tu-134-esre indítottak légvédelmi rakétát - a gép a Fekete-tengerbe zuhant, 22 utasa és 5 fős legénysége szörnyethalt. Másnap egy Tbilisziből érkező - egyébként grúz katonákat szállító, tehát nem annyira civil - Tu-154-est lőttek szét leszállás közben: a mérleg 108 halott. 23-án újabb gépet (képünkön) ért tüzérségi tűz, miközben utasai a beszálláshoz készülődtek. Itt "csak" egy fő halt meg, a legénység egyik tagja.

9. Siberian Airlines 1812 - Krím-félsziget (2001. október 4.)

Az 1812-es járat, egy Tu-154-es a Fekete-tengeren pusztult el. A járat Tel Avivból Novoszibirszkbe tartott, 66 utassal és 12 fős személyzettel a fedélzetén. Az incidenst senki sem élte túl, a roncsok 200 kilométerre Szocsitól nyugatra értek földet.

A New York-i terrortámadásokat követő hetekben először mindenki robbantásos merényletnek gondolta, ám a CIA vizsgálata kiderítette, hogy a balesetet az ukrán légvédelem Krím-félszigetről, egy hadgyakorlat keretein belül indított, célt tévesztett Sz-200-as föld-levegő rakétája okozta. Bár az ukránok tagadtak, a rakétát gyártó oroszok pedig azzal védekeztek, hogy a hadgyakorlat és a robbanás helyszíne közötti táv jócskán nagyobb, mint az Sz-200-as hatótávolsága, az ukránok végül elismerték a felelősséget.