Most, hogy a Kínai Népköztársaság nagytiszteletű feje, Hszi Csin-ping a hadiipari protekcionizmus jegyében kiadta az ukászt a hadseregnek, hogy tessenek már hazai haditechnikát venni, összeszedtük a helyi Humvee-másolatokat. Az információ a kínai haditechnikai eszközökről még az oroszokénál is zavarosabb, így posztunk inkább a könnyed ismeretterjesztés, mintsem a hiteles tájékoztatás célját szolgálja.

Senjang SFQ2040 "Sólyom"illetve "A Háború Istene"

Nézegess hülye nevű, kínai Humvee-klónokat

Senjang SFQ2040-esek, itt éppen az amerikai Stinger rakétákat indító Avenger fegyverrendszer kínai másolata, az FB-6A "Repülő Számszeríj" légvédelmi rakétakomplexum elemeivel. Baloldalt a céllokátor, jobboldalt értelemszerűen a rakétaindító jármű. (ausairpower.net)

A talán legkevésbé nevetséges nevű kínai változat a SAC, azaz a Shenyang Aircraft Corporation terméke. Ára a gyártó elmondása szerint harmada az eredeti amerikai Humvee-énak. Az alumínium karosszériás SFQ2040 prototípusai 2002 körül készültek, de a hadsereg illetékesei végül a lentebb látható Dongfeng HMMWV-verzióját választották. A SAC megpróbálkozott egy civil piacra szánt variáns fejlesztésével, a típus azonban sosem került gyártásba. A motorháztető alatt egy kínai licenszgyártott Cummins 48TAA-92 turbódízel motor dohog. Páncélzata csak kézifegyverek tüze ellen véd, a lehetséges extrák között légkondi, GPS, éjjellátó berendezés, rádió, elektromos csörlő és univerzális fedélzeti fegyverrögzítési pontok voltak. Bár a nagy megrendelést elvesztették, a terepjáró jelenleg is rendszerben áll, ám kizárólagosan a kínai FN-6A/FB-6A légvédelmi rakétakomplexumok hordozójaként.

Dongfeng EQ2050 "Bátor Katona"

Nézegess hülye nevű, kínai Humvee-klónokat

A legsikeresebb kínai Hummer-klón, a Bátor Katona sztorija valamikor a 80-as évek végén kezdődött, amikor az AM General elvitte a Pekingi Védelmi Expóra az HMMWV M998-ast. Az iraki hadjáratig a PLA vezetőségét azonban csak kevéssé érdekelte a típus. A Sivatagi Vihar után, a 90-es évek közepén civil forrásból mégis H1-eseket vásároltak, majd reverse engineering segítségével kifejlesztették saját verziójukat, így született meg az EQ2050, amit 2003-ban mutattak be a nyilvánosságnak. 2006-ban végül rendszeresítette is a Kínai Néphadsereg, az első példányokat Kanton Katonai Körzet különleges alakulatai kapták meg. Rendszeresítette továbbá a kínai rendőrség és a tűzoltóság is.

A dizájnjában az eredetihez leghűbb kínai acélkasztnis Humvee importált H1 alvázakra épül, és mivel az AM Generallal elég szoros mára az együttműködés, igen sok benne az amerikai alkatrész. Súlya több, mint 3 tonna, pár centi híján 5 méter hosszú, 2,1 méter széles, 1,9 méter magas, a tengelytáv pedig 3,3 méter. Bár a Dongfeng licenszgyártott Cummins turbódízelje hajtja, úgy van kialakítva a motortér, hogy az eredeti V8-as szívódízelét is be lehessen építeni. A hűtőradiátort és az orrészt némileg áttervezték. Civil verziója E2050, páncélozott katonai verziója EQ2058 néven fut. A civil verziókat benzinmotorok hajtják. Kínai neve, a Mengshi annyit tesz, bátor katona, azonban fut a Hanma gúnynéven is, ami a helyiek fonetikus megoldása a Hummerre.

Xiaolong XL2060L "Ádáz Sárkány"

Nézegess hülye nevű, kínai Humvee-klónokat

Az egyetlen nem Cummins-motoros kínai Humvee-másolat. Az eredetinél némileg nagyobb Xiaolong 2060L 5,1 méteres hosszával, kb. 1.8 méteres szélességével és hasonló magasságával meggyőző jelenség. Tengelytávja 3390 mm, meghajtásáról pedig a Steyrtől licenszelt 3.2 literes, hathengeres, 183 lóerős szívódízel gondoskodik. Végsebessége 115 km/h körüli és állítólag teljesen vízálló, ami igencsak jól jön a hatalmas esőzésektől sem mentes országban.

Civil verzió ebből is készült, ami szerényke 1 millió jüanért, azaz kb. 36 millió forintért lehet a tulajdonunk.